Kommunvägledare till svarsgruppen socialt stöd och vård, Kundcenter
Medborgarservice är en del av Kommunledningsförvaltningen på Östersunds kommun och består av Kundcenter och Internservice. Kundcenters verksamhetsidé är att göra det enklare för medborgarna att komma i kontakt med kommunen för att få svar på sina frågor eller lämna synpunkter. Förutom svarsgruppen socialt stöd och vård har Kundcenter en grupp som är specialiserad på gator, vatten, renhållning och byggande och en grupp som svarar på frågor om skola, förskola, kultur och fritid. Enheten har idag runt 25 medarbetare.
Förutom en fast tjänst kan det bli aktuellt att rekrytera in en vikarie till en kommande föräldraledighet.
Våra öppettider är måndag till fredag 08.00 – 17.00.
Arbetsuppgifter
Arbetet innebär att du möter medborgare främst i telefon, men även via e-post, på webben samt i personliga möten. Du ger kunderna korrekta och sakliga svar. Vissa samtal är väldigt långa, men många samtal är rena kopplingssamtal där du hjälper kunden att komma till rätt person inom vår organisation. Arbetet handlar om att ha medborgaren i fokus och på ett professionellt sätt hålla ärendena korta så att du snabbt kan hjälpa nästa kund. Tempot är bitvis mycket högt.
Du arbetar i grupp tillsammans med andra kommunvägledare. I huvudsak arbetar du med telefon och dator som arbetsredskap, där du under pågående samtal skriver in uppgifter, söker information i olika system etc. Det förekommer även andra administrativa uppgifter.
Flera frågor som gruppen hanterar för Social- och arbetsmarknadsförvaltningen är mer djupgående, detta gäller till exempel orosanmälningar, ekonomiskt bistånd, fakturafrågor samt ansökan om vård. Vi tar även emot en del besök, främst från personer som söker ekonomiskt bistånd. Kundcenter hanterar även en hel del administration inklusive posthantering åt Social- och arbetsmarknadsförvaltningen.
Eftersom Kundcenter påverkas av nästan allt förändringsarbete på förvaltningarna innebär arbetet en ständig förändring och uppdatering av arbetssätt och uppdrag. Under året kommer vi till exempel att fortsätta arbetet tillsammans med Vård- och omsorgsförvaltningen för att besluta vad mer Kundcenter kan hjälpa till med. Vi har dessutom den nya socialtjänstlagen att se fram emot. Ny teknik kommer också på både kort och lång sikt underlätta och förändra vårt arbetssätt.
Allmänna kvalifikationer
- Det är meriterande om du har utbildning inom och/eller har jobbat med socialt stöd. Beskriv detta noggrant i ditt personliga brev.
- Kundtjänstarbete via telefon är meriterande. Med det menar vi att du pratat i telefon med kunder eller medborgare huvuddelen av din arbetsdag. Beskriv detta noggrant i ditt personliga brev.
- Du har en personlig läggning som gör att du på ett professionellt sätt kan och vill hjälpa socialt utsatta personer, till exempel personer som behöver ekonomisk hjälp eller personer som kan ha alkohol-/drogproblem eller psykiska besvär.
- Du är självklart proffs på bemötande, älskar att hjälpa till och ge service och sätter alltid kunden eller medborgaren i centrum.
- Du har lätt att samarbeta med olika typer av människor – även de som inte riktigt beter sig som du själv gör. Du trivs i en organisation där du nästan aldrig på förhand kan planera din dag, utan där förändringar, flexibilitet och utveckling tillhör vardagen.
- Du har dokumenterad erfarenhet av och fallenhet att arbeta i olika it-system och du kan arbeta med dator och telefon samtidigt. Du har erfarenhet av informationssökning på internet och kan hantera sociala medier.
- Du har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift and you don´t hesitate to answer a call in english. Samiska i tal och skrift är meriterande.
- Du har en personlig mognad och en positiv attityd. Du får höra från din omgivning att du ger energi och sprider glädje. Du uttrycker dig tydlig och gillar att själv ta tag i och lösa olika problem när de dyker upp.
Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vid rekryteringen kommer vi att använda oss av rekryteringstest samt arbetsprover.
Så går rekryteringen till
Intervjuer kan ske löpande. Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju.
Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.
Vad erbjuder vi?
Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom tjänsten Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html
Om Kommunledningsförvaltningen
I arbetet för ett bättre Östersund har demokrati och utveckling en avgörande roll. Inom Kommunledningsförvaltningen arbetar vi bland annat med medborgarservice och demokratiska uppdrag kopplat till politiken. Här finns också våra näringslivsutvecklare, ekonomer, HR-konsulter, kommunikatörer, IT och administratörer med flera.
Upplysningar
Områdeschef Medborgarservice |
063-14 44 34 |
Sista ansökningsdag
2025-02-11
Senaste jobben från Östersunds kommun
-
Kommunvägledare till svarsgruppen socialt stöd och vård, Kundcenter
Arbetet innebär att du möter medborgare främst i telefon, men även via e-post, på webben samt i personliga möten. Östersunds kommun, Östersund
-
Uppdragsstrateg
Krav: Universitets-/högskoleexamen som arbetsgivaren finner lämplig. Östersunds kommun, Östersund
-
HR-administratör vikariat
Du är en person som har högskoleexamen med inriktning mot HR eller annan lämplig utbildning och erfarenhet. Östersunds kommun, Östersund
Liknande jobb Kommunvägledare till svarsgruppen socialt stöd och vård, Kundcenter
-
Kommunvägledare till svarsgruppen socialt stöd och vård, Kundcenter
Arbetet innebär att du möter medborgare främst i telefon, men även via e-post, på webben samt i personliga möten. Östersunds kommun, Östersund
-
Socialsekreterare till Barn och unga, gör skillnad i barns liv !
Du som söker ska ha socionomexamen eller inneha examen inom en tid som arbetsgivaren bedömer som rimlig. Avesta kommun, Avesta
-
Uppdragsstrateg
Krav: Universitets-/högskoleexamen som arbetsgivaren finner lämplig. Östersunds kommun, Östersund
-
Paralegal till Advokatfirman Delphi
Är du utbildad Paralegal och har erfarenhet från annan byrå eller domstolsväsendet, är det starkt meriterande. Jurek, Stockholm
-
Självgående administratörer
Du har en slutförd gymnasieutbildning och aktuell och erfarenhet av att arbeta som administratör i en större organisation. FMV, Stockholm
-
Administratör i Uppsala
I denna roll kommer du vara ett administrativt stöd till verksamheten och finnas där som en hjälpande hand för dina kollegor. Jurek, Uppsala
-
Rekryteringsassistenter sökes till kund i Sundsvall!
Konsulten måste uppfylla: Examen från personal och arbetslivsprogrammet eller annan likvärdig utbildning. Jurek, Sundsvall
-
Regional ombudsman till Unionen Gävle
I rollen som ombudsman behöver du vara van att ta eget initiativ och ha beslutsförmåga. Unionen, Gävle
-
Receptionist och Office Managers för kommande uppdrag
Du är en självgående person som är serviceinriktad, kan ta initiativ och hantera flera arbetsuppgifter parallellt. Jurek, Stockholm
-
Kundtjänstmedarbetare till kommande uppdrag
För att trivas i rollen som Kundtjänstmedarbetare är du en kommunikativ person som ständigt vill förbättra servicen. Jurek, Stockholm