Östersunds kommun

Nämndsekreterare/administratör

Vikariat i 1 år (heltid), med möjlighet till tillsvidareanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

Vård- och omsorgsförvaltningen är den största förvaltningen i kommunen och ansvarar för verksamhet som utförs enligt socialtjänstlagen, hälso- och sjukvårdslagen och LSS, såsom hemtjänst, hemsjukvård och omsorgsverksamhet.

Som nämndsekreterare/administratör ingår du i 'Enheten för ledningsstöd' vid Vård- och omsorgsförvaltningen.


Arbetsuppgifter
Som nämndsekreterare/administratör ansvarar du för den nämndadministrativa processen. Det innebär att du registrerar handlingar samt förbereder ärenden och skickar ut kallelser till Vård- och omsorgsnämndens sammanträden. Under sammanträdena skriver du protokoll som du sedan publicerar och skickar ut.

Du kommer att fungera som en länk mellan de förtroendevalda i nämnden och tjänstepersonerna vid Vård- och omsorgsförvaltningen. Du kommer att arbeta nära nämndens presidium och förvaltningens chefer och handläggare. En viktig uppgift är att ge service till de förtroendevalda, kollegor och allmänheten. Du kommer även att samarbeta med kommunens övriga nämndsekreterare och jobba med kommunövergripande administrativa rutiner.

De huvudsakliga arbetsuppgifterna omfattar:
· Nämndadministration före, under och efter Vård- och omsorgsnämndens sammanträden (beredningar, korrekturläsning, kallelser, protokoll, arvodesregistreringar, uppföljning av beslut).
· Administration före, under och efter Kommunala pensionärsrådets sammanträden (beredningar, kallelser, protokoll, arvodesregistreringar).
· Ansvar för nämndens dokument- och ärendehantering, från posthantering och registrering till arkivering och utveckling av den administrativa processen.
· Lokalt processansvar för ärendehanteringen, och därmed förvaltningens representant i kommunens ärendehanteringsforum.
· Råd och stöd till förvaltningen i administrativa frågor, samt utbildning av kollegor inom ditt ansvarsområde.
· Sekretessprövningar och utlämnanden av allmänna handlingar, i samråd med kommunens jurister.
 

Kvalifikationer

Vi söker dig som:
- har en akademisk examen (eller motsvarande arbetslivserfarenhet), gärna inom statsvetenskap eller något annat samhällsvetenskapligt ämne
- är genuint intresserad av administration och den demokratiska beslutsprocessen
- har goda datorkunskaper, lätt för att lära dig nya system och ser nyttan med ny teknik
- kan uttrycka dig väl i tal och skrift (det är meriterande om du har jobbat med klarspråk)

Erfarenhet från arbete i kommunal eller offentlig förvaltning, och därigenom förståelse för hur det är att arbeta i en politiskt styrd organisation, ser vi som en fördel. Det är även meriterande om du har arbetat med diarieföring, arkivering och/eller nämndadministration.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att trivas med tjänsten är det viktigt att du tycker om administrativa arbetsuppgifter, är flexibel och har lätt för att samarbeta. Som person är du självständig, noggrann, serviceinriktad och framförallt mycket strukturerad.

Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Uppvisande av detta kan bli aktuellt vid en eventuell intervju.
 
  
Kontaktpersoner
Hanna Hirvelä nämndsekreterare 063-14 32 14, 070-659 90 21
IngaLill Karlström tf enhetschef 063-14 36 56, 073-080 29 74.
Önskar du kontakt med någon facklig företrädare kan Hanna Hirvelä förmedla kontaktuppgifter.
 
Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare.
 
Sista ansökningsdag
2019-08-28



Ansök nu

 

 

Sista ansökningsdag : 28 augusti . Arbetsort : Östersund . Publicerat : 12 augusti

Kategorier : Kontor & Administration Samhälls- & Beteendevetenskap Statsvetenskap


Senaste jobben från Östersunds kommun

Alla jobb hos Östersunds kommun

Liknande jobb Nämndsekreterare/administratör